Kawę i sztukę można połączyć na wiele różnych sposobów. Przykładami są chociażby ręcznie robiona ceramika, wzory latte art, czy nawet fakt, że kawa może być traktowana jako źródło inspiracji w procesie twórczym. Jednak oprócz tych na pozór oczywistych skojarzeń kawy ze sztuką, istnieje jeszcze jedno, może nawet jeszcze bardziej oczywiste – zastanawialiście się, czy i w jaki sposób przedstawiali ją artyści?
Malarze i graficy przez wieki podejmowali temat kawy w swoich dziełach. Równolegle ze zmianami zachodzącymi w sztukach wizualnych, możemy zaobserwować zmiany w sztuce picia kawy. Jak to wyglądało w praktyce? Najlepiej zobaczyć to na przykładach.
Léonard Defrance był belgijskim artystą, którego twórczość obejmowała tematykę historyczną i religijną. Był jednak przede wszystkim malarzem rodzajowym, co widać na przykładzie obrazu „Kobiety pijące kawę”. Wniósł wielkie wyrafinowanie techniczne do przedstawiania scen domowych, a bogata kolorystyka, realistyczne podejście do postaci ludzkich malowanych najczęściej bezpośrednio z natury oraz barokowe podejście do relacji światła i cienia posłużyły mu do wzmocnienia emocji i sekwencji działań w tak pozornie spokojnej scenie. Kobiety siedzące przy stole w skupieniu próbują kawę ze spodków – ta metoda była używana w celu schłodzenia świeżo parzonych gorących napojów do temperatury nadającej się do picia. Panuje cisza i wydaje się, jakby zaraz miały wrócić do rozmowy, a my mielibyśmy poczuć zapach kawy, której kosztują.
„Taras kawiarni nocą”, czyli jeden z najbardziej znanych obrazów holenderskiego malarza Vincenta van Gogha, jest postimpresjonistyczną wizją zrelaksowanego gościa kawiarni, który cieszy się urokiem otoczenia bez żadnych moralnych zmartwień. Nasycone kolory i migoczące światło wiszącej lampy wciągają nas do przestrzeni obrazu. Żółcień kawiarni gra pomiędzy granatem odległej ulicy i fioletowo-niebieskimi drzwiami znajdującymi się na pierwszym planie. Krawędź markizy jest odchylona w naszą stronę w niemal zapraszającym geście.
Nic dziwnego, że Vincent w tak ciepły sposób opisał kawiarnię w Arles. Przyjazd do tego francuskiego miasta w burzliwej biografii artysty był momentem przełomowym – właśnie rozpoczynał się najbardziej intensywny i twórczy okres jego życia. Nad znanym z obrazu lokalem artysta wynajmował mieszkanie, a z właścicielami (Josephem-Michelem i Marie Ginoux) łączyła go serdeczna przyjaźń. Co ciekawe, przedstawiony na obrazie lokal nadal istnieje, a jego nazwa została zmieniona na Café Van Gogh.
Hans Balushek (1870-1935) był wybitnym przedstawicielem niemieckiego realizmu krytycznego – w swoich dziełach starał się uczciwie przedstawiać życie zwykłych ludzi, szczególnie skupiając się na klasie robotniczej Berlina. Realiści twierdzili, że wzorem dla sztuki jest natura w całej swojej okazałości.
Tytuł obrazu („Tutaj rodziny mogą parzyć kawę”) nawiązuje do szczególnej formy kawiarni, która pojawiła się w XIX w. w Niemczech. Spragnieni odpoczynku, zmęczeni mieszkańcy Belina uciekali na zielone przedmieścia. Tam witał ich tłum karczmarzy głodnych biznesu. Chcąc uniknąć płacenia koncesji na trunki, przedsiębiorcy wpadli na pomysł oferowania gościom gorącej wody i naczyń, aby przyjezdni mogli przygotowywać własną kawę z kawy mielonej, którą przywieźli ze sobą.
Taka scena rodzajowa dobrze wpasowuje się w nurt realizmu, szczególnie przez lekko uproszczone środki wyrazu, swoją spokojną kompozycję i paletę barw. Kwaśne miny kobiet stłoczonych nad zastawą do parzenia kawy fenomenalnie kontrastują z powierzchownym, wakacyjnym nastrojem otoczenia.
Artyści końca XIX wieku znaleźli okazję do zaprezentowania swojej pracy ludziom tworząc „Affiche Artistique” (fr. plakat artystyczny). Dzięki nowym technologiom druku wynalezionym w tym okresie, secesyjne plakaty stały się bardzo ważnym nośnikiem stylu. Zaczęły pojawiać się w magazynach i pokrywać ulice Paryża oraz innych dużych europejskich miast w zawrotnym tempie.
Henri Meunier oraz Henri Privat-Livemont mieli dużo więcej wspólnego, niż tylko imię. Oboje byli odnoszącymi sukcesy belgijskimi artystami… i oboje stworzyli w podobnym czasie plakaty reklamujące kawiarnię Rajah. Obie ilustracje przedstawiają kobiety reprezentujące elegancję, piękno i nowoczesność. Każda z nich trzyma filiżankę, a kręcone, charakterystyczne dla secesji linie pojawiają się zarówno w stylizowanych strojach, jak i w parze unoszącej się znad porcelany. Kawa jawi się tym razem niemal jako obiekt pożądania, co niewątpliwie współgra reklamowym charakterem tych dwóch prac.
Kofeina i aluminium to dwa materiały, które były odkrywane (lub izolowane) na początku połowy XIX wieku, a więc w czasie rewolucji przemysłowej. Oba były traktowane jako symbol nowoczesności, gdyż kojarzyły się z lekkością, szybkością, siłą i energią. Wynalazcy zaczęli szukać sposobów połączenia nowych osiągnięć technologicznych, aby stworzyć lepsze i mocniejsze ekspresy. Espresso zaparzone w kawiarni miało być mocne i szybko wypite, żeby dorównać ciągle rosnącej intensywności życia.
Leonetto Capiello był włoskim plakacistą i malarzem. W swojej ilustracji promującej ekspresy „La Victoria Arduino” pokazał nową jakość plakatu. Praca charakteryzowała się niebywałą malarskością. Artysta użył odważnej postaci (zaakcentowanej równie odważnym kolorem) wyskakującej z czarnego tła, co stanowiło zaskakujący kontrast w porównaniu do poprzednich tendencji w sztuce plakatu. Używanie nowego ekspresu zgrabnie porównał do emocji towarzyszących ekspresowej podróży pociągiem.
Ernst Ludwig Kirchner był jednym z najbardziej wpływowych niemieckich modernistów. Jako założyciel i lider grupy artystów Die Brücke (The Bridge), Kirchner i jego koledzy starali się odmłodzić niemiecką sztukę, uwalniając ją od akademickiego, tradycyjnego stylu swojego czasu. Drzeworyt był ulubionym medium graficznym artysty, który mówił, że jest personalnie związany z każdym ze swoich druków. Tak jest też w przypadku grafiki „Dżentelmen z psem na kolanach w kawiarni”. Reprezentuje ona izolację, jaką czuł przebywając w Berlinie.
Tytułowy mężczyzna siedzi przy stole z twarzą wykrzywioną w grymasie, podczas gdy głowa postaci, która siedzi naprzeciw niego, jest prawie całkowicie niewidoczna. Trzecia osoba niejednoznacznie pozostaje w tle, a jej twarz jest zasłonięta czarnym cieniem. Stylizacja, ostre kąty i silny kontrast między światłem, a cieniem są charakterystyczne dla niemieckiego ekspresjonizmu, podobnie jak uczucie niepokoju, jakiego doświadczamy oglądając dzieło. Grafika oddaje paranoję Kirchnera w społeczeństwie coraz bardziej zajętym towarzyskimi rozrywkami, które kojarzyły się artyście jednoznacznie z kawiarnią.
Dlaczego wszyscy ci artyści uczynili z kawy temat swoich prac? Można myśleć, że po prostu była ich inspiracją jako część ich codziennej rutyny, lub ponieważ picie kawy było i nadal jest bardzo ważnym elementem życia społecznego. Razem ze zmianami w sztuce, niemal równolegle, zmieniało się też podejście, rytuały i emocje utożsamiane z piciem tego naparu.
Nie zatrzymujemy się - właśnie otworzyliśmy szóstą kawiarnię w rodzinie Coffeedesk i piątą działającą na…
Ile ludzi - tyle historii. Jedną z najbardziej fascynujących rzeczy związanych z kawą, która urzekła…
Ustalmy raz na zawsze - zimna kawa to nie tylko mleko z lodem i kawą…
Ekspres sam mieli, tampuje, parzy i spienia mleko. Roboty robią latte art, a domowe maszyny…
Wkraczamy w ten cudowny, ale też momentami bezlitosny gorący czas, kiedy jedyną rozsądną opcją kawową…
Niech się przelewa! Dla wielu entuzjastów wysokiej jakości, kawa specialty to przede wszystkim filtrowana rewolucja…
Ta strona używa cookies.
Więcej