Może niektórym z nas, szalenie dbającym o zdrowie i dietę, właśnie to pytanie spędza sen z powiek… Ile kalorii ma kawa? Tuż przed sezonem letnim, gdy mainstreamowa narracja krzyczy do nas: „Schudnij już dziś, zaraz wakacje!”, spieszymy z odpowiedzią, by ukoić nerwy wszystkich tych, którzy wpadli w sidła przedwakacyjnego odchudzania.

Zacznijmy od tego, że warto iść pod prąd. Przed latem nie ma potrzeby chudnąć, czy też nie chudnąć. Wszyscy powinni zająć się sobą, zakończyć pogoń za chwilowym i pozorny szczęściem, czytać więcej książek (i tego bloga! ;)) i po prostu się zrelaksować.

Jednak dla czystej satysfakcji i z chęci zaspokojenia zwykłej ludzkiej ciekawości, możemy odkryć tajemnice kaloryczności kawowego naparu!

Czarna kawa – zawsze najlepszy wybór

Co dla niektórych może być szokiem, dla innych jest oczywistością – kawa składa się w 99% z wody. Woda jak wiadomo kalorii nie ma, a kawa bez żadnych dodatków zaledwie 1,5 kalorii na 300 ml kawy przelewowej i 1,7 kalorii w pojedynczym espresso. Dla porównania to tyle samo ile 1,3 gramów jagód i mniej od garści miętowych tic taków.

Woda jak wiadomo kalorii nie ma, a kawa bez żadnych dodatków zaledwie 1,5 kalorii na 300 ml kawy przelewowej i 1,7 kalorii w pojedynczym espresso.

Co w kawie tuczy?

Problem z kaloriami w kawie zaczyna się kiedy zaczynamy dodawać do niej wszelkiej maści dodatki. Od cukru przez mleko, krowie lub nie, na wszystkich syropach i czekoladach kończąc. Tutaj sprawa się komplikuje, ponieważ każda kawiarnia ma nieco inne proporcje.

kawa, kawa z syropemNa potrzeby tego artykułu załączam własne badania przeprowadzone po części w kołobrzeskim Coffeedesku, po części przy pomocy zakamarków Internetu. Dają one ramowe pojęcie o tym, ile kalorii ma kawa.

 

Tabela kalorii kaw mlecznych i dodatków do kawy

 

Cappucino na pojedynczym espresso – około 40 kcal

Latte na podwójnym espresso, mleko 1,5% – około 80 kcal

Latte na podwójnym espresso, mleko roślinne Dinkel – około 114 kcal

Dwie łyżeczki popularnego korzennego Chai Latte dodawanego do latte – 46 kcal

40 ml syropu do kawy – 132 kcal

Dwie łyżeczki cukru białego – 39 kcal

Dwie łyżeczki cukru brązowego – 38 kcal

Dwie łyżeczki ksylitolu – 34 kcal

Dwie łyżeczki stewii – 39 kcal

Co ze zdrowiem?

Wypicie jednego latte, bez różnicy, czy z mlekiem klasycznym czy alternatywnym – równa się zjedzeniu 1/5 tabliczki czekolady, jak również zjedzeniu jednego średniego jabłka. Jak wiadomo, nic nie jest czarno-białe, kalorie to nie wszystko, liczą się jeszcze wartości odżywcze i działanie.

Czarna kawa obniża ryzyko zachorowania na Alzheimera i polepsza pamięć. Jest dobra dla wątroby i może przyczynić się do poprawienia sprawności fizycznej podczas treningu, o ile jest pita bez dodatków.

kawa, czekolada, dodatki do kawy

Jak wiadomo kiedyś dodawano do kawy cukier i mleko, aby zakryć niedoskonałości samych ziaren. Obecnie słodki i zbalansowany smak można uzyskać bez tych ingrediencji. Kawowy świat podczas trwającej trzeciej fali stawia na jakość i smak bez zbędnych dodatków.

Zatem, jeśli chcesz wyciągnąć z kawy maksimum jej możliwości, a do tego zjeść dwa kawałki ciasta zamiast jednego – spróbuj dobrej czarnej kawy, doceń jej smak bez innych rozpraszaczy.