Japonia to kraj znany przede wszystkim z sakury, czyli kwitnących kwiatów wiśni oraz z herbaty, którą uprawiają i z namaszczeniem piją od setek lat. Kawa zyskuje jednak coraz większe znaczenie w kraju zdominowanym przez senchę i gyokuro.
Kawa nie jest w Japonii niczym nowym, europejscy kupcy przywieźli ją tam już w XVII wieku. Społeczeństwo japońskie nie było wówczas otwarte na nowości, a europejski wynalazek trafił tylko do najzamożniejszych domów. Pierwsze kawiarnie zaczęły powstawać dopiero po rewolucji w XIX wieku, gdy upadła władza samurajów. Kawa długo musiała czekać na równouprawnienie wobec ukochanej przez wszystkich herbaty, prawdziwą popularność zyskała dopiero w drugiej połowie XX wieku, a teraz sektor rozwija się niczym pąki zdobiących japońskie ulice kwiatów kwitnącej wiśni.
Chociaż Japończycy nigdy kawy nie uprawiali, są obecnie w ścisłej czołówce krajów importujących wysokogatunkową kawę. W 1983 roku AJCA (All Japan Coffee Association) ustanowiło Dzień Kawy, przypadający na 1 października, jako, że popyt na kawę wzrasta zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Mówi się, że w samym Tokio działa 10 000 kawiarni!
Japonia to kraj znany z przywiązania do detali, co łatwo zauważyć także w sposobie picia i przygotowywania kawy. Japońscy producenci, tacy jak Hario, Kinto czy Origami, produkują piękne i znane na całym świecie zaparzacze, serwery oraz wyjątkową ceramikę.
Hario
Hario to japoński król szkła (co w dosłownym tłumaczeniu oznacza nazwa firmy). Marka działa na rynku już od ponad 100 lat, a przez ten czas jej asortyment mocno ewoluował. Hario znane jest z produkcji ręcznych młynków, filtrów i zaparzaczy, ale produktem, który sprawił, że japońskie produkty poznał cały świat oraz zrewolucjonizował całą branżę jest słynny zaparzacz Hario V60. Japończycy zarówno do parzenia herbaty, jak i kawy podchodzą z niebywałym namaszczeniem. Hario sprawiło, że konsumenci na całym świecie, dzięki produktom japońskiej firmy, mogą zamienić poranne parzenie kawy w podobny rytuał.
Matcha
Matcha to wisienka na torcie japońskiej sztuki parzenia herbaty. Znana jest ze swojej sproszkowanej formy, wyjątkowego smaku i niezwykłych właściwości zdrowotnych. Pąki krzewów herbaty są specjalnie zacieniane podczas uprawy, a mniejsza ilość słońca oznacza, że słodkie aminokwasy nie zmieniają się w gorzkie katechiny i matchę charakteryzuje wyjątkowa słodycz. Matcha jednocześnie uspokaja i pobudza, a pobudzenie to trwa o wiele dłużej niż po kawie! Do parzenia matchy w tradycyjny, japoński sposób potrzebujemy trzech akcesoriów: chasen (bambusowa miotełka do spieniania), chashaku (drewniana łyżeczka do odmierzenia porcji matchy) oraz chawan (czarka).
KINTO
Kinto rozpoczęło działalność w 1972 roku w Shiga w Japonii, gdzie sprzedawali ceramikę i zastawę stołową. Przez kolejne lata marka stopniowo wprowadzała do oferty nowe produkty, które miały czynić domową codzienność Japończyków łatwiejszą i piękniejszą. W 2010 roku marka podzieliła się swoimi designerskimi produktami z resztą świata rozpoczynając eksport na cały świat. Kinto to połączenie użyteczności i pięknego designu, a produkty marki zdobią obecnie kuchnie, salony i kawiarnie na wszystkich kontynentach. Ich flagowe produktu to ręcznie robiona zastawa stołowa, zaparzacze, serwery, od niedawna także przepiękne termosy, które z powodzeniem mogą stanowić element minimalistycznej, inspirowanej Japonią stylizacji.